Autó fenntartási költségek
Számolgattad már, mennyibe kerül az autózás?
Ha nem a munkánkhoz kapcsolódik, akkor városi használatra autót tartani vajon érzelmi kérdés? Hogy mennyibe is kerül, az alábbi kalkulátor
segítségével rögtön ki is derül.
Azt tudjuk, hogy egy autó akkor "hozza be az árát", ha minél többet használjuk, mert a garázsban tartott autó csak viszi a pénzt.
Az autó megvásárlási árától eltekintünk, csak a fenntartási, értékvesztési költségeket elemezzük.
Példa
Nézzünk egy átlagautót új áron, 6 millióért, évi 25.000 km-es futással, átlagköltségekkel.
Finanszírozás
Az autók finanszírozásának jelentős része az amortizáció. Megvesszük, használjuk pár évig, és
eladjuk, de sokkal olcsóbban. Egy átlagos új autó amortizációja évi 400-500 ezer Ft az első 5 évben.
Amikor eladjuk az autót, akkor ennyivel kevesebb pénzt kapunk érte ahhoz képest, mint amikor autóvásárlás helyett a pénzt félreraktuk volna.
Kivéve, ha lottón, vagy nyereményjátékon nyertük az autót.
Másik nagy tétel a finanszírozásnál, ha az 6 milliós autó árából 3-3,5 milliót kölcsönből álltunk, akkor a havi törlesztését vehetjük 50.000 Ft-nak.
Használat
A következő nagy tétel az üzemanyag, 6 literes fogyasztással 25.000 km/év, benzinből 450 Ft/literes áron:
675 ezer Ft.
Ehhez jöhet még az autópálya matrica belföldön, külföldön - legyen 50 ezer Ft/év.
Biztosítás, baleset
Kötelező biztosításra (adóval) 50 ezer Ft-ot számolhatunk. Ha cascónk is van, kalkulálhatunk további
50 ezerrel. Mindezt kiegészíthetjük azzal a zsebből fizetett összeggel, amit kisebb baleseteknél fájdalomdíjként otthagyunk a szenvedő fél javára.
Adók
A hivatalos adók közé tartozik a gépjárműadó - leánykori nevén súlyadó - több tényező miatt is eltérő lehet, itt számoljunk éves szinten 30 ezer Ft-tal.
Hülyeségadónak is nevezhető büntetések, amikbe akaratlanul is beleszaladhatunk mondjuk, évente 20 ezer Ft-ot tesznek ki.
Tárolás, elhelyezés
Bár nem is gondolnánk, de a következő nagy tétel a tárolás és a parkolás. Ez attól függ, hol használjuk az autót: 0 és havi 20.000 Ft közt változhat a parkolás,
az otthoni elhelyezés pedig attól függ, hogy saját, vagy bérelt garázzsal rendelkezünk. Előbbi esetén bérleti díj + rezsi, utóbbi esetén garázsadó sújt minket.
Vegyünk havi 5 ezer Ft-ot parkolásra és 20 ezer Ft-ot garázsbérlésre.
Karbantartás
Szervizre, olajcserére évente 80 ezer Ft-ot számolhatunk. Ehhez jön még a gumik kopása miatti csere
(téli-nyári gumik), ez évi 40 ezer Ft. Persze csinosítgatjuk az autót, lemosatjuk és illatosítót is veszünk bele. Itt számoljunk egy minimális 5 ezer Ft-os havi költséggel.
(és nem számítjuk bele a benzinkúton vett drágább, vagy akár felesleges holmik vásárlását)
Hol lehet spórolni? Egyrészt vehetünk 3-5-7 éves használt autót. Itt az amortizáció, a finanszírozás jóval olcsóbb. A fogyasztás, szerviz azonban nem kevesebb,
inkább több. Ezzel kb. évi 500.000 Ft-tal csökkenthetők az autó költségei, a család kiadásai.
Végezetül az autóvásárlás pillanatától eljátszhatunk a gondolattal, hogy mennyi idő múlva szeretnénk új autót, és máris kezdhetünk félretenni, gyűjteni rá - természetesen a meglévő autó költségei mellett.
És ne feledjük, Európában egy átlagos autó élete során 92 százalékban parkol.
|