van az a pénz ...
... ami visszatalál
itt vagy most: /

Autó fenntartási költségek

Számolgattad már, mennyibe kerül az autózás?

Ha nem a munkánkhoz kapcsolódik, akkor városi használatra autót tartani vajon érzelmi kérdés? Hogy mennyibe is kerül, az alábbi kalkulátor segítségével rögtön ki is derül.
Azt tudjuk, hogy egy autó akkor "hozza be az árát", ha minél többet használjuk, mert a garázsban tartott autó csak viszi a pénzt.

Az autó megvásárlási árától eltekintünk, csak a fenntartási, értékvesztési költségeket elemezzük.

ezer Ft/év
ezer Ft/hó
ezer km
liter/100km
Ft/liter
ezer Ft/év
ezer Ft/év
ezer Ft/év
ezer Ft/év
ezer Ft/év
ezer Ft/év
ezer Ft/év
ezer Ft/hó
ezer Ft/hó
ezer Ft/év
ezer Ft/év
ezer Ft/hó

Példa

Nézzünk egy átlagautót új áron, 8 millióért, évi 25 000 km-es futással, átlagköltségekkel.

Finanszírozás

Az autók finanszírozásának jelentős része az amortizáció. Megvesszük, használjuk pár évig, és eladjuk, de sokkal olcsóbban. Egy átlagos új autó amortizációja évi 400-500 ezer Ft az első 5 évben. Amikor eladjuk az autót, akkor ennyivel kevesebb pénzt kapunk érte ahhoz képest, mint amikor autóvásárlás helyett a pénzt félreraktuk volna.
Másik nagy tétel a finanszírozásnál, ha a 8 milliós autó árából 4-4,5 milliót kölcsönből álltunk, akkor a havi törlesztését vehetjük 70 000 Ft-nak.

Használat

A következő nagy tétel az üzemanyag, 6 literes fogyasztással 25 000 km/év, benzinből 650 Ft/literes áron: 975 ezer Ft. Ehhez jöhet még az autópálya matrica belföldön, külföldön - legyen 70 ezer Ft/év.

Benzines vagy dízel, esetleg elektormos? Magyarországon egyelőre a benzines autók dominálnak, de nem biztos, hogy ez így is marad.

Biztosítás, baleset

Kötelező biztosításra (adóval) 50 ezer Ft-ot számolhatunk. Ha cascónk is van, kalkulálhatunk további 50 ezerrel. Mindezt kiegészíthetjük azzal a zsebből fizetett összeggel, amit kisebb baleseteknél fájdalomdíjként otthagyunk a szenvedő fél javára.

Adók

A hivatalos adók közé tartozik a gépjárműadó - leánykori nevén súlyadó - több tényező miatt is eltérő lehet, itt számoljunk éves szinten 30 ezer Ft-tal. Hülyeségadónak is nevezhető büntetések, amikbe akaratlanul is beleszaladhatunk mondjuk, évente 20 ezer Ft-ot tesznek ki.

Tárolás, elhelyezés

Bár nem is gondolnánk, de a következő nagy tétel a tárolás és a parkolás. Ez attól függ, hol használjuk az autót: 0 és havi 20 000 Ft közt változhat a parkolás, az otthoni elhelyezés pedig attól függ, hogy saját, vagy bérelt garázzsal rendelkezünk. Előbbi esetén bérleti díj + rezsi, utóbbi esetén garázsadó sújt minket. Vegyünk havi 5 ezer Ft-ot parkolásra és 20 ezer Ft-ot garázsbérlésre.

Karbantartás

Szervizre, olajcserére évente 80 ezer Ft-ot számolhatunk. Ehhez jön még a gumik kopása miatti csere (téli-nyári gumik), ez évi 40 ezer Ft. Persze csinosítgatjuk az autót, lemosatjuk és illatosítót is veszünk bele. Itt számoljunk egy minimális 5 ezer Ft-os havi költséggel. (és nem számítjuk bele a benzinkúton vett drágább, vagy akár felesleges holmik vásárlását)


Hol lehet spórolni? Egyrészt vehetünk 3-5-7 éves használt autót. Itt az amortizáció, a finanszírozás jóval olcsóbb. A fogyasztás, szerviz azonban nem kevesebb, inkább több. Ezzel kb. évi 500 000 Ft-tal csökkenthetők az autó költségei, a család kiadásai.


Végezetül az autóvásárlás pillanatától eljátszhatunk a gondolattal, hogy mennyi idő múlva szeretnénk új autót, és máris kezdhetünk félretenni, gyűjteni rá - természetesen a meglévő autó költségei mellett. És ne feledjük, Európában egy átlagos autó élete során 92 százalékban parkol.

Fel
FB Ajánlom Reddit Megosztom X Bejegyzem
Link Másolom

"Ha sokallod a tudás árát, akkor még nem vagy tisztában a tudatlanság árával."
(Brian Tracy)

adatvédelem » oldaltérkép « bemutatkozó
minket itt is
megtalálsz

Érd be kevesebbel › fizess kevesebbet › dolgozz kevesebbet › élj többet!
Copyright © vásárlóCsapat 2009-2025.