SZÉP Kártya
A SZÉP Kártya (Széchenyi Pihenő Kártya) a bankkártyákhoz hasonló megjelenésű plasztik lap, melyre a munkáltató évente maximum 450 ezer Ft-ot utalhat a munkavállalóknak.
A SZÉP Kártyára fizetett összeg a munkáltatónak a bérhez viszonyítva kedvezőbb adózást, kisebb terhet jelent. Bevezetése sem a munkaadónak, sem a
dolgozóknak nem jár többletköltséggel, minden igénylő ingyen juthat hozzá saját kártyájához, amely a kiállítástól számítva 5 évig érvényes,
a lejáratot követően pedig díjtalanul meghosszabbítható. Gyakorlatilag a SZÉP Kártya maradt meg egyedüliként a cafeteria rendszer korábban számos eleme közül.
A SZÉP kártya
A SZÉP Kártyán található összeg nem váltható át készpénzre, vagy készpénzt helyettesítő
eszközre, nem lehet pénzfelvételre használni, mivel nem minősül bankkártyának - a kártyát egy elektronikus utalványként képzeljük el.
A SZÉP kártyának nincs hitelkerete sem, így csak akkora összeget tudunk felhasználni róla, amennyi ott az egyenleg szerint rendelkezésre áll.
A SZÉP kártya egyenlege kizárólag belföldön költhető el, a rendszerhez csatlakozott elfogadóhelyeken, ahol kártyaolvasó segítségével fizethetünk.
Fizetésnél igény szerint kérhetünk áfás számlát, de csak a kártyatulajdonos nevére.
A SZÉP Kártya tulajdonosoknak lehetőségük van a közeli hozzátartozók részére társkártya igénylésére, így ők is teljes jogú SZÉP Kártya használók
lehetnek. A főkártya ingyenes, a társkártyákért fizetni kell. Társkártya hiányában azonban lehetőségünk van a saját SZÉP Kártyánk terhére kifizetni akár családtagjaink, akár
barátaink kontóját is, amennyiben azt jelezzük az elfogadóhely felé, illetve mi is jelen vagyunk a fizetéskor.
2023. augusztus 1. és 2023. december 31. között hidegétel vásárlásakor is felhasználható a SZÉP kártya. Hidegételnek nem minősülnek az alkoholtartalmú folyadékok, valamint a dohány és feldolgozott dohánypótló termékek.
|
A SZÉP kártyát az első tranzakció előtt mindenképpen aktiválni kell. Az aktiválás menete minden
kibocsátó (OTP, MKB, K&H) pénzintézet esetében más, de közös bennük, hogy a folyamatot telefonon, vagy ezt a célt szolgáló weboldalon keresztül is elvégezhetjük.
Elköltési határidő
A szabályozás értelmében a SZÉP kártyára utalt juttatások érvényessége az utalást követő második év május 31-én lejár.
A májusi határidő után a SZÉP Kártya zsebeinek egyenlegéből az így beragadt összeget a kibocsátó (OTP, MKB, K&H) egy elkülönített pénzforgalmi számlán kezeli.
Ennek felhasználásához a kibocsátó díjat számolhat fel. Ezért nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni a SZÉP Kártya egyenlegének lekérdezését, hogy legyen idő
felhasználni a lejáró összegeket.
A SZÉP Kártya kibocsátó pénzintézetek nyilvántartják az egyes utalásokat, így fizetéskor a rendszer minden esetben
a legrégebben átutalt/beérkezett juttatásból veszi le a fizetendő összeget.
A Kormány büntető-ösztönző eszközt is alkalmaz, hogy a kártyabirtokosok minél hamarabb felhasználják a munkáltatójuk által a kártyájukra feltöltött pénzeket. Ha valaki egy éven belül nem költi el a SZÉP-kártyára kapott juttatását, akkor ennek
terhére 15 százalékos díjat kell fizetnie.
SZÉP kártya egyenleg lekérdezése
Folyamatosan nyomon követhetjük, hogy mennyit költhetünk el még a kártyáról. A SZÉP Kártyánk egyenlege telefonon és internetes felületen is lekérhető, de a vásárlás utáni blokkon is megtaláljuk, hogy az
adott zsebben még mennyi pénz áll rendelkezésünkre. Ha az egyenleget vásárlás nélkül szeretnénk megtudni, akkor az alábbi három kártyakibocsátóhoz
tartozó lekérdező weboldalt is használhatjuk:
Elfogadóhely kereső
Miért nem szeretik az elfogadóhelyek a SZÉP kártyát?
A SZÉP-kártya elfogadása költséges. Az elfogadóhelyeknek nettó 3,6 százalékos elfogadói jutalékot kell fizetni a forgalom után.
Ennek az összegnek a fele, 1,8 százalék illeti a kártyakibocsátót (K&H, OTP, MBH), a másik fele pedig a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítványhoz kerül.
Kibocsátók: OTP, K&H, MKB
Azok a vállalkozások, akik szeretnének csatlakozni a SZÉP kártya elfogadóhelyek folyamatosan bővülő táborához, szerződést kell kötniük a
különféle kártyakibocsátókkal (OTP, MKB, K&H). Az elfogadóhely dönthet arról, hogy hány, vagy melyik SZÉP kártyát kibocsátó bankkal köt szerződést.
A vállalkozásoknak - tehát igény szerint - külön szerződést kell kötniük minden egyes SZÉP kártya kibocsátóval, viszont nem szükséges hozzá három
különféle POS terminál. Amennyiben a cég rendelkezik már POS terminállal, akkor az összes SZÉP kártyát el tudja fogadni.
|